Ankerkluis op de Vega, het is mogelijk
voorwoord
Tijdens één van de vele borrels aan boord bij mijn schoonouders (Thérèse en Frans van Straten, buitengewoon lid van de Vega kring) zelf — voormalige — gepassioneerde zeilers en klussers, kwam het verhaal van ons ankeravontuur op de wadden ter sprake.
Toen wij vertelden dat wij met een parapluanker en een lijntje geprobeerd hadden op stromend water en zandgrond te ankeren en dat het niet goed lukte, werd het even stil.
Mijn schoonvader (Frans dus) stond op, pakte de fles whisky uit de (heuse) bar en schonk mij een tweede dubbele whisky in, ondertussen mompelend: "Ik zal jouw eens leren wat ankeren is...".
Die avond heb ik veel geleerd over ankeren, ik weet niet of het allemaal is blijven hangen, vanwege de matige alcoholbeneveling, maar ik vertelde nog wel dat wij een groot anker hadden, ergens onderin de bakskist en dat het heel lastig was, dat ding naar voren te sjouwen.
Die avond is het idee geboren, onze Vega uit te rusten met een ankerkettingkluis, een ankerlier, een boegrol en een anker wat geschikt is voor de boegrol. Nu zat dit eigenlijk niet in de planning, want wij zouden al de mastondersteuning verbeteren, de stagen vernieuwen en verder wat cosmetisch werk aan de buitenkant uitvoeren.
Wat schets mijn verbazing? Twee dagen later had ik een mail met een complete bouwtekening en de nodige details van een geheel nieuw vooronder, met de mededeling: je kan aan de slag Jeroen en ik zal je de nodige assistentie verlenen. Ik kon niet meer terug!
Boodschappenlijst
- Boeganker met kettingkluis.
- Plaatmateriaal WBP 18 mm dik
- Epoxy, glasmatten en katoenpulp voor lamineren en waterdicht maken
- Kunststof inspectieluik, waterdicht af te sluiten.
- Boegrol
- Anker geschikt voor boegrol
- Bij voorkeur een (elektrische) ankerlier met een 6 mm kettingschijf
- 30 meter ankerketting 6 mm
- Kunststof huiddoorvoer met 6 meter slang 13 mm voor afvoer lek water naar de bilge
- Diverse bouten, moeren, ringen en klein materiaal.
Al het bovengenoemde is gemakkelijk in de watersportwinkels te koop, alleen het zoeken naar een voordelige, kleine platte ankerlier heb ik maar opgegeven, tweedehands niet aan te komen en nieuw erg duur. Frans tipte mij voor een z.g.a.n. hand ankerlier voor een leuke prijs (hij vond een elektrische wel erg decadent op een Vega). De lier was wel een beetje fors voor een Vega (was geschikt voor schepen tot 12 m) maar wij konden hem kwijt, plaats genoeg op dek, ha,ha.
Er zat alleen een 8 mm kettingschijf op en volgens Frans zou het gewicht van 30 m 8 mm ketting de zeileigenschappen wel eens negatief kunnen beïnvloeden. Natuurlijk had hij ook daar een oplossing voor en kwam met een emmer (14 meter) 8 mm ketting die het zelfde gewicht zou hebben als 30 meter 6 mm ketting. Met deze voorloop en 20 meter ankerlijn, verzekerde hij mij dat het ankeren in het vervolg uitstekend zou gaan.
Met het nodige passen en meten, gaten boren in dek, de kikker verplaatsen, fundatie voor de ankerrol maken enz. loopt alles als een zonnetje en vrij van de preekstoel en de rolfok.
Project geslaagd!
Technische beschrijving.
Ankerkettingkluis
Voor de constructie van het schot met mangat en vloertje is er 23 mm dik WBP multiplex gebruikt (kan ook 18 mm). Als eerste is het schot pas gemaakt op de bestaande gelamineerde bevestigings punten van het aflegbakje in de voorpiek.
Daarna is een vloerplaatje op maat gemaakt met een uitsparing voor de vulslang van de watertank en een verzonken afvoer voor lekwater. Alle losse delen zijn daarna rondom in een dikke epoxy laag gezet tegen inwateren. Bij de definitieve montage zijn alle onderdelen tegen de huid en aan elkaar gelamineerd met epoxy en glasmatten.
Het resultaat, een ruime en zeer sterke kettingbak.
Voorzieningen op het dek.
De ankerlier staat iets schuin op de middenbalk van het dek, op de plaats van de centrale kikker. Onder de kettingschijf is een ovaal gat gemaakt voorzien van een opstaande rand om het binnen komen van buis- en regenwater zoveel mogelijk te beperken.
Verder is er aan stuurboord, net voor de verhaalkam een verhoging gemaakt om de boegrol op te monteren. Met de aanschaf van een Bruce anker van 7,5 kg is het project afgerond en geslaagd.
Jeroen Binnendijk
Offline - 1418