• Zeewaddentocht

    De 40ste Zeewaddentocht 2023

     zeewaddentocht

    Van vrijdag 26 mei t/m  donderdag 1 juli is er weer een Zeewaddentocht uitgezet. De start is zaterdag 27 mei vanuit rond 11:00 Makkum.

    voor meer informatie neem contact op met de Zeezeilcommissie (Peter Lenting 0614732223) 

       

    Lees verder
  • Help !!

    Noodkreet Tjebbe Zijlstra !!

    Noodkreet van Tjebbe Zijlstra

     IMG 3215 MediumTJ IMG 3211 Medium

     Help !!

    Onderwerp: albin vega 2604

    Ik ben eigenaar van “Jetske”, een Albin Vega 2604 zeilboot bouwjaar 1976.

    Door vooral  medische problemen en ook door financiële restricties moet ik helaas de boot opgeven.
    Het enige grote probleem is de vastgelopen Volvo Penta motor, verder is de boot in middelmatige staat en compleet. ze staat op het droge in Port Saint Louis du Phone  Zuid Frankrijk.

    Het zou mij aan mijn hart gaan de boot te vernietigen, daarom zou ik haar graag aan iemand geven die er wat mee kan doen!
    vriendelijke groet

    Tjebbe Zijlstra
    tel.: (33) 06 07 37 01 49

    1995 chemin Saint Bonnet
    13630 Eyragues
    France

     TZ scan 0011

     

    Lees verder
  • Diverse houten onderdelen te koop

    Diverse houten onderdelen te koop

    Diverse onderdelen Albin vega van hout

    Lees verder
  • Onderwaterverf, wat kies je?

    Onderwaterverf, wat kies je?

     

    Boot naar de winterstalling? Denk nu na over de juiste onderwaterverf

     

    Lees verder
  • De kring op Facebook

    De kring op Facebook

    facebook regulier

    Onze kring is nu te vinden op Facebook

    Wist u dat onze kring ook te vinden is op Facebook? En u kunt daar ook lid van worden. 

    Via  Facebook kring Albin Vega Nederland

     

    Lees verder
  • International Friendship Rally 2022

    International Friendship Rally 2022

     

    International Friendship Rally 2022

    Hoorn

    Lees verder
  • Geschiedenis Albin Marin

    Geschiedenis Albin Marin

    De geschiedenis van Albin Marin

    Vertaalt en samengevat naar het Duits door Horst Marchner, naar een artikel uit het Noorse Vega clubblad.

    Lees verder
  • VegaMood 2.0

    VegaMood 2.0

     

    VegaMood 2.0

    Van VEGA-bulletin naar VegaMood 2.0

     

    Lees verder
  • Vacature DTP-er M/V

    Vacature DTP-er M/V

    Hulp gezocht

    Gezocht: grafische hulp bij de opmaak van onze VegaMood. In vaktaal een DTP-er M/V

    Lees verder

 

Wedstrijdgeheimpjes & tips 

  • Zeilen is een concentratiesport. Je moet het willen om enkele uren lang geconcentreerd te willen varen. En dat geldt ook voor je bemanning!
  • Een bemanning waarmee je gedachten kunt uitwisselen, die je oppept als het wat minder gaat, die mee kijkt naar tegenstanders, gunstige windplekken, die bereid is om mee te doen is het ideaal. Mee doen om te winnen! Fijn is ook als de bemanning het roer over kan nemen.
  • De boot moet in zo goed mogelijke conditie zijn. Verstelmogelijkheden van het grootzeil moeten aanwezig zijn om vlot en doelmatig te werken. Goede te trimmen zeilen zijn belangrijker dan spliksplinter nieuwe zeilen. Je moet ook je zeilen leren kennen.
  • Het onderwaterschip moet glad zijn en de kiel en roer zeer glad. Kielbouten weggewerkt en scheg en roer mooi op elkaar aansluiten.
  • Alle niet voor de voortstuwing nodige spullen remmen. Dus kraanlijn, opgeschoten vallen aan de mast, vaarboom, (met weinig wind) reefknuttels: weg er mee.
  • Neem zo weinig mogelijk mee aan boord. Stouw de noodzakelijke spullen voorin of verspreidt over het schip. Neem wel wat water en eten mee, dat is goed voor het moreel aan boord.
  • Ken het wedstrijdreglement en neem de aankondiging en wedstrijdbepalingen voor de betreffende wedstrijd goed samen door. Waar is de start, hoe is die aangegeven en ook hoe is de finish aangegeven. Het is zonde om door een domme fout een wedstrijd te verliezen.
  • Ga ruim van tevoren je schip klaarmaken, ga op tijd het water op en wen aan windkracht en golfslag en maak een plan voor de start en het eerste kruisrak.
  • Zorg bij de start dat je niet te vroeg bij de lijn bent. Want dan moet je wegdraaien en genoegen nemen met een andere startpositie dan je bedacht had. Ietsje later heeft dat bezwaar niet. En te vroeg over de lijn is helemaal stom.
  • Vaar na de start vooral op snelheid en vrije wind. Hoogte is dan niet het meest belangrijk, wel mooi meegenomen natuurlijk. Zeil dus zo snel mogelijk vrij.
  • Om snel te varen moeten fok en grootzeil er perfect bijstaan. Schoten zo aan getrokken dat de tell-tales in de fok (op ooghoogte 25 cm achter het voorlijk) beiden naar achteren wijzen en de tell-tales in het grootzeil (bij elke zeillat in het achterlijk) ook naar achteren wijzen.
  • In het kruisrak moet stuurman en bemanning zo min mogelijk wind vangen, dus lekker dicht tegen elkaar aan.
  • Benut in het kruisrak elke winddraaiing. Loef meteen op wanneer dat kan, maar val op tijd af als dat nodig is. Is de winddraaiing blijvend ongunstig ga dan overstag.
  • Overstag gaan is een van de belangrijkste manoeuvres. Doe dat altijd met enkele seconden voorbereiding. Commando "Klaarmaken voor overstag", stuurman zorgt dat de boot snelheid houdt. Bemanning maakt fokkeschoten gereed. "Klaar om te wenden", stuurman laat de boot zelf oploeven en stuurt mee de bocht in. De fok over met zo min mogelijk geklapper. Stuurman stuurt een paar graden ruimer om weer snelheid te maken en bemanning trekt de fok weer langzaam dicht tot tegen het want. Geef na elke overstag commentaar op de manoeuvre, zo van; die was goed, deze was wat minder etcetera. Probeer de bovenboei - voor de veiligheid - altijd over bakboord aan te varen. De laatste overstag daarvoor niet binnen de 2-romplengten cirkel maar verder daar buiten, tenzij je ver voor ligt op je naaste concurrent.
  • Kijk veel om je heen. Ook naar boven, of er wolken aankomen die meestal wind met zich mee brengen.
  • Je fok zorgt voor de hoogte die een boot kan lopen en het grootzeil is voor de voortstuwing. Stel je fok optimaal en pas het grootzeil daaraan aan. Reageer in bezeilde rakken alert op iedere winddraaiing en stel de stand van de zeilen bij.
  • Indien men bij ruime wind een windvlaag krijgt dan niet oploeven in de vlaag maar schoot vieren en afvallen. Dan profiteer je nog net iets langer van de vlaag. Na de vlaag weer wat oploeven op zoek naar de volgende vlaag. Dit betekent dat de rechte lijn van boei tot boei niet altijd de snelste lijn is. Dit betekent ook dat je zo nu en dan achterom moet kijken zodat je niet wordt verrast door een vlaag.
  • Verdedig in het laatste rak je plaats door dezelfde slagen te maken als je achtervolger(s). Blijf goed varen en beheers je zenuwen. Doe niets overhaast en houdt snelheid. Heb je zin om een laatste aanval te plaatsen op je voorligger, verzin dan een list. Spreek met je bemanning af wat je gaat doen, ga desnoods twee maal vlak na elkaar overstag. Je voorligger wordt daar nerveus van en gaat misschien fouten maken.
  • Zie wedstrijdzeilen vooral als een spel. En speel het ook zo. Accepteer je verlies maar beloof altijd revanche. Leer van je fouten en probeer die daarna te voorkomen. Veel plezier gewenst met het varen van het leukste spelletje dat er is.

Ubo Duursma (10-5-2012)